Betere teksten schrijven? 7 tips!

blog-2-post-imgHeldere, pakkende teksten schrijven? Met onderstaande tips komt u een heel eind!

Voor u begint met schrijven
Als u een tekst gaat schrijven – voor een offerte, brief aan een relatie, website, brochure, wat dan ook – begint u dan meteen met typen? Of bedenkt u eerst waarover u schrijft en vooral voor wie u dit schrijft en waarom? In het laatste geval ordent u niet alleen uw gedachten over het onderwerp, het helpt u ook met het verplaatsen in uw doelgroep. Welke informatiebehoefte hebben zij, wat spreekt ze aan, welke taal spreken ze? Heeft u dat vooraf op een rijtje, dan is uw tekst sneller klaar én beter.

Geen vaktaal
Hoe breder uw publiek, des te belangrijker is het taal te gebruiken die iedereen begrijpt. Het gebruik van vaktaal is dan niet aan te raden. Zoals de quote in het beeld bij mijn blog luidt: ‘ASSUME THE READER KNOWS NOTHING. BUT DON’T ASSUME THE READER IS STUPID.’ Wilt u wel vaktaal gebruiken, geef dan een uitleg bij termen die niet voor iedereen bekend zijn.

Schrijf actief
Schrijf teksten in de tegenwoordige tijd en laat hulpwerkwoorden zoveel mogelijk weg. Maak zinnen – anders gezegd – actief. Dit is het verschil:

Passief – Er worden in mijn blog schrijftips aan u gegeven.
Actief – Ik geef u schrijftips in mijn blog.

De actieve stijl maakt uw zinnen korter. En uw teksten persoonlijker, levendig en beter leesbaar.

Iets anders dan de standaard brief
Ieder bedrijf heeft zo zijn standaard brieven. U past alleen de datum aan, verandert misschien nog ergens een zin en u bent klaar. Degene die uw standaard brief jaar in jaar uit ontvangt, beleeft hier weinig lol aan. Jammer, want er zijn situaties waar u juist op kunt vallen met een originele, leuke brief. Ter illustratie onderstaand fragmenten uit twee brieven die ik ter begeleiding van een kerstgeschenk schreef. De echte bedrijfsnaam heb ik veranderd in MOOFF.

Kerstgeschenk: een blender. Uit de brief:
(…) In de bijgaande doos vindt u een “My Blender”, een innovatief product waar over nagedacht is. Zo kunt u de blenderbeker ook gebruiken als drinkbeker. U maakt in handomdraai uw eigen “smoothie”, zo mee te nemen voor onderweg. (…)
De link met MOOFF? Wij “blenden” uw wensen graag met onze ideeën en innovatieve producten tot een verrassende mix: dé oplossing voor u, waarover nagedacht is.

Kerstgeschenk: doosje met bijzondere chocolaatjes. Uit de brief:
‘(..)pralinepaletjes met zowel klassieke smaken voor wie van authenticiteit houdt, als meer kruidige smaken voor wie aan originaliteit de voorkeur geeft. (…)Van klassieke tot de creatiefste recepten.
Klassieke recepten voor uw (..) vindt u ook bij MOOFF in de vorm van de vertrouwde standaardcomponenten. Neigt uw smaak meer naar creatieve, originele recepten? Ook dan bent u bij MOOFF aan het juiste adres. Voor uw specifieke vragen, wensen en eisen maken wij namelijk creatieve toepassingen op maat. Wij hopen u in het nieuwe jaar te mogen ontmoeten om onze recepten met u te delen.’

In beide gevallen zocht ik naar een link tussen het bedrijf en het geschenk. En schreef zo twee originele brieven.

Spreek tot de verbeelding
Stel u verkoopt traphekjes die voorkomen dat kleine kinderen naar beneden vallen. U schrijft iets als: ’jaarlijks vallen veel kinderen van de trap die daarbij zwaargewond raken.’ Eigenlijk zegt dit niet voldoende om mensen te doen geloven dat ook hun kind zoiets kan overkomen. Een betere tekst is bijvoorbeeld: ‘jaarlijks vallen circa 35.000 kinderen in de leeftijd van 0 tot 2,5 jaar van de trap en raken daarbij zwaargewond.’ Omdat u het aantal kinderen en de leeftijdscategorie noemt, lijkt het ineens veel waarschijnlijker dat dit ook hun kind kan overkomen. En dan is de aanschaf van uw traphekje ineens helemaal geen gek idee.

Hou het simpel
U kent ze wel: van die lange, moeilijke zinnen die u minstens twee keer moet lezen om ze te begrijpen. Gebruik liever korte, bondige zinnen en gebruik duidelijke taal. Dat zorgt voor heldere, goed te lezen teksten.
Zit er toch zo’n lange zin in uw tekst? Maak daar dan twee zinnen van. En schrap alle woorden die niets toevoegen of zelfs onduidelijk zijn. Dat zijn er vaak meer dan u denkt!

Kijk uw tekst altijd na
Niets zo slordig als een tekst vol met spelfouten. De spellingscontrole op uw pc haalt niet alle, maar wel veel fouten uit uw tekst. Deze controle uitvoeren is wel het minste wat u kunt doen.
Wat u verder helpt, is het even wegleggen van uw tekst. Ga wat anders doen en lees hem daarna nog een keer goed door. Met een frisse blik ziet u dingen die u eerder niet (meer) zag. Heeft u geen tijd om uw tekst even weg te leggen? Vraag iemand anders om uw tekst te lezen. Iemand die uw tekst voor het eerst leest, kijkt veel minder snel over spelfouten of niet goed lopende zinnen heen.

Deze zeven tips kunt u op al uw teksten toepassen. Voor het schrijven van webteksten zijn er nog een aantal aanvullende tips. Hier kom ik in één van mijn volgende blogs zeker op terug!